În ultima săptămână am început să ne ocupăm de rapoartele disponibile în Centrul de rapoarte şi să vedem modul în care puteţi ajunge la acestea în fila Campanii. Am discutat despre cum puteţi utiliza filtrele, opţiunile pentru intervalul de date şi despre cum să activaţi/dezactivaţi coloane în timp ce introduceţi diverşi parametri în rapoarte.
În ultima săptămână am început să ne ocupăm de rapoartele disponibile în Centrul de rapoarte şi să vedem modul în care puteţi ajunge la acestea în fila Campanii. Am discutat despre cum puteţi utiliza filtrele, opţiunile pentru intervalul de date şi despre cum să activaţi/dezactivaţi coloane în timp ce introduceţi diverşi parametri în rapoarte.
La sfârşitul ultimului articol v-am propus un exerciţiu aplicativ, al cărui subiect era să căutaţi fila din care poate fi activată coloana „Est. sumă licitată pentru prima pagină”. Desigur că mulţi dintre dvs. au găsit-o, dar pentru cei care au întâmpinat probleme, iată soluţia: făcând clic pe butonul Coloane din fila Cuvinte cheie, aveţi posibilitatea de a vedea suma minimă necesară pentru afişarea anunţului dvs. în prima pagină cu rezultatele căutării:


Pentru că am deschis fila Cuvinte cheie, să ne oprim puţin asupra unui raport cu adevărat important, pe care vă recomandăm să îl verificaţi şi gestionaţi săptămânal: Vedeţi termenii de căutare -> Toate. Mai întâi, trebuie să ne reamintim însă că cele ce urmează sunt valabile numai pentru Căutare Google, nu şi pentru Reţeaua de display.

Tipul de potrivire a interogării de căutare

Înainte de a începe, să trecem în revistă câteva concepte cheie. Faptul că agenţii de publicitate AdWords au la dispoziţie practic patru tipuri de potrivire din care pot alege atunci când trebuie să adauge un cuvânt cheie într-un grup de anunţuri este cunoscut chiar şi de către începători. Tipul de potrivire controlează momentul în care anunţul dvs. poate apărea, de exemplu, în pagina cu rezultatele căutării Google.

Dacă nu alegeţi o potrivire exactă, anunţul poate fi afişat de diverse expresii de căutare: de exemplu, dacă utilizaţi cuvântul cheie „buchet de flori” cu potrivirea expresiei, anunţul dvs. poate fi afişat de expresia de căutare „buchet de flori ieftin”.

Să ne oprim puţin asupra unui alt tip de potrivire a cuvintelor cheie, şi anume potrivirea cu interogarea de căutare. Acesta nu este acelaşi lucru cu tipul de potrivire pe care l-aţi definit la adăugarea unui cuvânt cheie: acest tip de potrivire arată cât de bine se potriveşte expresia dvs. cheie cu cea introdusă de utilizator în câmpul de căutare.

Pentru a relua exemplul de mai sus, dacă într-un grup de anunţuri aveţi cuvântul cheie „buchet de flori”, iar un utilizator introduce în câmpul de căutare expresia buchet de flori (folosind termenii în această ordine), atunci tipul de potrivire cu interogarea de căutare va fi o potrivire exactă! Atunci când utilizatorii efectuează însă căutări folosind expresia buchet de flori ieftin, tipul de potrivire al interogării de căutare este potrivirea expresie. Putem observa faptul că în timpul gestionării campaniilor AdWords, putem vorbi despre două tipuri separate de potrivire a cuvintelor cheie: cel pe care l-am configurat în fila Cuvinte cheie şi relaţia pe care această setare o are cu obiceiurile de căutare ale utilizatorilor.

De ce ar trebui să vă intereseze ambele tipuri de potrivire? De ce este important să cunoaşteţi ambele concepte şi în ce măsură ar trebui să vă preocupe această diferenţă în calitate de agenţi de publicitate? Înainte de a formula un răspuns, să introducem în discuţie un alt concept.

Scorul de calitate, o metodă de reducere a costurilor

Mulţi agenţi de publicitate încearcă să îmbunătăţească în mod forţat poziţia propriilor anunţuri, prin setarea unor sume licitate foarte ridicate (suma CPC). Cu toate acestea, este important să înţelegeţi metoda prin care sistemul stabileşte poziţia anunţurilor dvs.: clasarea anunţurilor, cunoscută şi drept valoarea AdRank, este produsul sumei licitate CPC şi a Scorului de calitate al cuvântului cheie.

Vă puteţi gândi la Scorul de calitate ca la o valoare cuantificabilă pe o scară de la 1 la 10, care arată cât de bun este un anumit cuvânt cheie, atât din punctul de vedere al agenţilor de publicitate, cât şi din acela al utilizatorilor. Prin urmare, Scorul de calitate este un fel de notă acordată cuvintelor cheie, 10 fiind un rezultat cu totul deosebit, iar 1 fiind mai puţin decât o notă care indică nepromovarea.

Ordinea de afişare a anunţurilor este determinată
nu numai de suma licitată CPC, ci şi de valoarea AdRank. Să luăm un exemplu simplu. Doi agenţi de publicitate, Cristi şi Dan, au anunţuri în care apare cuvântul cheie „buchet de flori” (numele sunt comune, dar este doar o încercare de a adăuga puţină viaţă acestui scenariu). Cristi licitează 0,15RON, în timp ce Dan licitează 0,10 GBP pentru respectivul cuvânt cheie. Dacă numai valoarea sumei licitate ar conta, anunţul lui Cristi ar apărea pe prima poziţie, iar anunţul lui Dan pe a doua.

Trebuie să mai spunem însă că Scorul de calitate al cuvântului cheie utilizat de Dan este 10, pe când Scorul de calitate al lui Cristi este numai 6. În acest fel, clasarea anunţurilor celor doi va fi de 0,10 x 10 = 1 pentru Dan şi de 0,15 x 6 = 0,9 pentru Cristi. Putem vedea că locurile celor două anunţuri s-a schimbat. Dan, care a început cu o sumă licitată mai mică, a sfârşit prin a ocupa o poziţie mai bună pentru simplul motiv că a obţinut un Scor de calitate mai ridicat.

Să vedem acum cât de mult plătesc agenţii de publicitate din exemplu nostru pentru clicurile pe care le obţin pe propriile anunţuri: exact suma necesară pentru a surclasa agentul de publicitate imediat următor, rotunjită în plus la următorul penny. Pentru a exprima această frază într-o formulă matematică:

Suma CPC reală a lui Dan x Scorul de calitate al lui Dan = suma CPC oferită de Cristi x Scorul de calitate al lui Cristi

Acum să o completăm cu cifre: suma CPC reală a lui Dan = (0,15 x 6) / 10 = 0,09 RON

Prin urmare, Dan nu numai că a oferit mai puţin decât Cristi, dar plăteşte chiar şi mai puţin decât propria ofertă deoarece calitatea anunţului său este mai bună decât cea a anunţului lui Cristi!

Există deja un articol în blogul AdWords despre calcularea Scorului de calitate, prin urmare nu este necesar să intrăm în detalii şi de data aceasta. Am putea sublinia însă un lucru care ar ajuta la o mai bună înţelegere a conceptului descris mai sus:

„Rata de clic (CTR) a cuvântului cheie din căutările care se potrivesc exact, discutată mai sus”

În această propoziţie, „căutările cu potrivire exactă” se referă la tipul de potrivire a interogării şi nu la tipul de potrivire pe care îl setaţi pentru cuvântul cheie. Pentru a mări Scorul de calitate, nu este suficient să utilizaţi cuvinte cheie cu o rată de clic (CTR) ridicată, ci este, de asemenea, important să utilizaţi pentru grupurile dvs. de anunţuri exact aceleaşi cuvinte cheie pe care le introduc utilizatorii în câmpul de căutare!

Cu toate că valoarea CTR a cuvântului cheie „buchet de flori” poate fi ridicată, utilizatorii ar putea să efectueze în continuare căutări utilizând mai des expresia „buchet de flori ieftin”, iar dvs. nu veţi putea beneficia de pe urma acestui lucru decât dacă veţi avea respectiva expresie printre cuvintele cheie aflate în grupul de anunţuri! Afişarea interogărilor de căutare vă ajută astfel să descoperiţi respectivele cuvinte cheie.

Afişarea raportului

Acest raport era cunoscut în Centrul de rapoarte sub numele „Performanţa termenilor de căutare”, iar acum îl puteţi găsi în fila Cuvinte cheie. În această filă există câte o casetă de validare în faţa fiecărui rând. Trebuie să selectaţi cuvintele cheie care indică termenii pe care i-au folosit utilizatorii pentru a efectua acele căutări în urma cărora au fost afişate anunţurile dvs. şi pe care aceştia au făcut clic.

Faceţi clic pe butonul Vedeţi termenii de căutare... aflat deasupra tabelului:

Tabelul care apare conţine lista de cuvinte cheie (şi statisticile aferente acestora) introduse de utilizatori, împreună cu tipul de potrivire a interogării de căutare, descris mai sus:

Tabelul de mai sus arată că utilizatorii au efectuat căutări folosind mai ales termenul definit în lista de cuvinte cheie. Există, de asemenea, câteva clicuri apărute în cazurile în care anunţul a fost afişat de cuvântul cheie din listă însoţit de alte cuvinte.

În cazul în care coloana „Tip de potrivire” afişează potrivirea amplă sau potrivirea expresie, iar respectivele cuvinte cheie au un număr mare de afişări şi o rată de clic (CTR) bună, atunci trebuie să adăugaţi aceste cuvinte cheie în grupul de anunţuri: bifaţi caseta de validare din capătul rândului, apoi selectaţi butonul Adăugaţi drept cuvânt cheie aflat în partea superioară a listei:
În fereastra de mai sus puteţi să modificaţi tipul de potrivire şi suma licitată CPC ale cuvântului cheie nou şi să definiţi, de asemenea, o adresă URL de destinaţie unică pentru acesta, dacă este necesar.

De asemenea, raportul ar putea afişa rânduri cu cuvinte cheie pe care nu aţi dori să le vedeţi. De exemplu, dacă lista conţine termenul „buchet de flori gratuit”, trebuie să bifaţi caseta din capătul rândului şi să faceţi clic pe butonul Adăugaţi drept cuvânt cheie negativ aflat în partea superioară a listei.

Conţinutul tabelului poate fi descărcat în mai multe formate, iar raportul poate fi programat: vom discuta despre aceste lucruri în mod detaliat ulterior.

Scorul de calitate este important, dar mai sunt şi alte date de luat în seamă
Deşi reducerea costului pe care îl plătiţi pentru clicuri este importantă, nu trebuie să vă concentraţi exclusiv pe Scorul de calitate. Pe de o parte, am menţionat deja în introducere că trebuie să vă concentraţi pe obiective: dacă ceea ce contează este numărul afişărilor, iar bugetul vă permite să obţineţi şi clicuri mai scumpe, un Scor de calitate de 6 nu ar trebui să vă preocupe în mod necesar. Pe de altă parte, dacă preocuparea dvs. o reprezintă totuşi costurile, ar trebui să acordaţi atenţie acestei valori.

Exerciţiul aplicativ de astăzi nu va presupune căutarea unor file cu informaţii, ci să identificaţi termenii de căutare corespunzători cuvintelor dvs. cheie şi să îi adăugaţi pe cei cu o performanţă foarte bună în grupurile dvs. de anunţuri! Va trebui să setaţi cu atenţie însă intervalul de date adecvat şi să aplicaţi apoi eventualele filtre, după cum am arătat în articolul anterior.

Postat de Echipa Google AdWords România

Funcţiile de raportare actuale ale Centrului de rapoarte AdWords sunt în curs de retragere. Acest lucru se întâmplă deoarece mai multe tipuri de rapoarte şi răspunsurile la diferite întrebări sunt deja disponibile în interfaţa de utilizare, complet reorganizată, care a fost introdusă în ultimul an. Această interfaţă poate fi accesată mai rapid şi mai direct din filele de gestionare a campaniei şi oferă, de asemenea, funcţii de analizare a statisticilor şi a rezultatelor. Unele dintre aceste funcţii vă oferă posibilitatea de a interveni imediat şi de a efectua modificări fără a trebui să treceţi mereu de la centrul de rapoarte la filele campaniei şi invers.
Funcţiile de raportare actuale ale Centrului de rapoarte AdWords sunt în curs de retragere. Acest lucru se întâmplă deoarece mai multe tipuri de rapoarte şi răspunsurile la diferite întrebări sunt deja disponibile în interfaţa de utilizare, complet reorganizată, care a fost introdusă în ultimul an. Această interfaţă poate fi accesată mai rapid şi mai direct din filele de gestionare a campaniei şi oferă, de asemenea, funcţii de analizare a statisticilor şi a rezultatelor. Unele dintre aceste funcţii vă oferă posibilitatea de a interveni imediat şi de a efectua modificări fără a trebui să treceţi mereu de la centrul de rapoarte la filele campaniei şi invers.

Obiectivele principale

Înainte de a cerceta mai îndeaproape noile funcţii de raportare, este necesar să înţelegeţi diferitele metode prin care puteţi să analizaţi datele şi să interpretaţi cifrele şi procentele obţinute. Trebuie să subliniem însă faptul că nu există un „secret AdWords” sau o „strategie secretă AdWords”! Provocarea pe care agenţii de publicitate AdWords o au permanent în faţă este aceea de a crea campaniile publicitare astfel încât acestea să atingă obiectivele pe care şi le-au propus. Un cost pe clic de 0,50 RON pentru un cuvânt cheie poate fi în unele situaţii o sumă acceptabilă; în altele, chiar şi 0,1 RON poate fi prea mult. Pentru a stabili însă în care dintre aceste situaţii vă aflaţi, trebui să cunoaşteţi bine produsul sau serviciul pe care îl oferiţi şi site-ul web care îl promovează. Dacă nu vă setaţi obiective, puteţi să acumulaţi costuri fără a obţine beneficii şi să ajungeţi la concluzia greşită că AdWords nu este altceva decât un serviciu pe care îl plătiţi fără a primi nimic în schimb.

Care ar putea fi obiectivele dvs.? (câteva exemple)

Cel mai mare număr de afişări posibil pentru a crea cel mai ridicat grad de cunoaştere a mărcii sau a site-ului dvs. web. În acest caz, numărul clicurilor efectuate pe anunţ nu contează; singurul lucru care are importanţă este numărul utilizatorilor care văd anunţul.

Atragerea celui mai ridicat volum de trafic posibil spre un site web sau o parte a acestuia ori, eventual, spre un aşa-numit microsite - ceea ce înseamnă, evident, atragerea cât mai multor vizitatori.

Motivarea utilizatorului pentru a efectua una sau mai multe acţiuni pe un anumit site web: să se înscrie pentru a primi un buletin informativ, să se înregistreze pentru un eveniment sau chiar pentru vânzări de produse, să efectueze o comandă etc.

În primul caz încercaţi în mod obişnuit să obţineţi un număr cât mai mare de afişări, în cel de-al doilea acţionaţi pentru creşterea ratei de clic, iar în cel de-al treilea vă străduiţi să măriţi calitatea traficului generat spre site-ul dvs. web, urmărind ca aceste valori să atingă un nivel la care între venitul obţinut şi costurile publicitare să existe o balanţă pozitivă, fapt care să vă permită să spuneţi: anunţul se plăteşte singur.

Devine în acest fel clar faptul că prin definirea unor obiective, dvs. alegeţi în acelaşi timp cifrele importante pentru acestea, precum şi metodele prin care să le monitorizaţi.

Indiferent de cât de mult cheltuiţi în cadrul sistemului sau de cât de bine vă grupaţi cuvintele cheie, important este să verificaţi întotdeauna cu regularitate rezultatele. Pentru a decide dacă anunţurile şi campaniile dvs. publicitare funcţionează îndeajuns de bine pentru a vă atinge obiectivele, este necesar să analizaţi statisticile obţinute pentru o anumită perioadă de timp.
Să ne oprim acum asupra acelor părţi din Centrul de rapoarte care s-au modificat.

Filtrele şi coloanele afişate

Imaginea de mai jos va fi în mod sigur familiară acelora dintre dvs. care au utilizat deja unele părţi din Centrul de rapoarte:


Opţiunile de filtrare afişate în imaginea de mai sus au fost deja făcute disponibile în noua interfaţă de gestionare a campaniilor. Să ne oprim puţin asupra locaţiei acestor opţiuni şi asupra modului în care funcţionează ele acum, după ce au părăsit contextul obişnuit în care se aflau în Centrul de rapoarte.

Filtrul Intervalul de date poate fi găsit în colţul din dreapta sus al interfeţei. Acest filtru a fost îmbunătăţit de curând cu câteva opţiuni noi. Acum, aveţi posibilitatea de a afişa rezultatele din ultimele 14 zile, precum şi opţiunea de a alege lunea ca primă zi a săptămânii (pentru cei care fac publicitate în ţările unde prima zi a săptămânii este luni) sau duminica (pentru ţările în care aceasta este prima zi a săptămânii). De asemenea, puteţi defini un interval de date personalizat.

De asemenea, puteţi înlocui conţinutul secţiunii Aplicaţi un filtru rezultatelor în cazul în care creaţi unul sau mai multe filtre, făcând clic pe butonul Filtru din fila Campanii.

Noul panou de filtre vă oferă, de asemenea, posibilitatea de a salva filtrele, astfel încât să nu trebuiască să creaţi din nou filtrele mai complexe. Este suficient să configuraţi şi să salvaţi filtrele o singură dată, deoarece cu proxima ocazie filtrele salvate anterior pot fi activate cu uşurinţă alegând butonul Filtru.

Aveţi la dispoziţie două modalităţi prin care puteţi să filtraţi campaniile şi grupurile de anunţuri: prima dintre acestea este să utilizaţi un panou de navigare ce poate fi extins şi blocat, în partea stângă a filei Campanii, din care puteţi comuta cu uşurinţă între campanii şi grupuri de anunţuri.

Cea de-a doua posibilitate este să utilizaţi panoul Filtru, despre care am discutat anterior: după cum aveţi deschise Toate campaniile online sau numai o anumită campanie, cu ajutorul panoului Filtru este posibil să alegeţi mai multe grupuri de anunţuri, chiar şi în cazul în care acestea se află în campanii diferite:


În rapoartele individuale puteţi alege să afişaţi mai multe coloane pentru date, utilizând panoul Selectaţi coloane. În noua interfaţă există un buton Coloane alături de butonul Filtru, care poate fi utilizat pentru a vedea diferitele statistici despre cuvintele sau anunţurile afişate în mod curent.

De exemplu, puteţi să vedeţi procentajul numărului total de afişări obţinute de anunţul dvs. şi să aflaţi, de asemenea, câte clicuri nevalide (şi, pentru care, prin urmare, nu aţi fost debitat) a înregistrat sistemul într-o anumită săptămână.

O bună idee este să examinaţi lista coloanelor disponibile din fiecare filă, deoarece numai cele mai importante date sunt afişate în mod prestabilit în tabele.

Ca exerciţiu aplicativ, puteţi să căutaţi fila din care poate fi activată coloana „Est. sumă licitată pentru prima pagină”.

În următoarele postări ne vom ocupa de diferite tipuri de rapoarte şi vom discuta despre modul în care le localizam anterior în Centrul de rapoarte şi în care vom continua să le utilizăm după retragerea completă a acestuia.

Postat de Echipa Google AdWords România